Een kijkje achter de schermen van het Huizer Museum

In overleg met de mensen achter OpHuizerhoogte schrijven we één keer per maand weer over van alles en nog meer wat er voorbij komt in het museum.
Deze maand zo aan het einde van het jaar wil ik iets schrijven over waar ik ooit één van mijn eerste berichten twee jaar geleden mee begon: samenwerken.

Samenwerken is gunnen, je positie kennen en weten wat je wel en niet bent en waar je de ander kunt helpen en de ander jou kan aanvullen.
In het afgelopen jaar hebben we maximaal ingezet op de regionale samenwerking. Omdat we dat zelf willen, maar ook omdat het één van de speerpunten was van het vorige college.

Voor de tentoonstelling ‘Groen Gooi’ hebben we mogen putten uit verschillende kunstcollecties. Singer Laren, Gemeente Hilversum, Stichting Kunstbezit ’s Gravenland, Gemeente Blaricum, en Huizen.

Dat was een geweldige samenwerking. Er werd ons wat gegund, en hoe! Dat hadden we als ‘ieniemienie’museum niet durven dromen. Het werd duidelijker waar ons profiel als historisch museum toe leidde en waar kansen liggen voor Huizen. Het resultaat: 35% meer bezoekers in één van de warmste zomers die we in de laatste decennia hebben gehad.

Bruiklenen van musea opnemen in een tentoonstelling is geen vanzelfsprekendheid.
Ik neem u deze keer mee in de wereld van de bruiklenen om te laten zien hoe de achterkant van samenwerken tot veel werk kan leiden.

Eerst zal je moeten vragen of het object/schilderij uitgeleend wordt en of wij als museum een aanvraag bij die bewuste instelling mogen doen. Als ‘kleintje’ kom je niet overal voor in aanmerking. Dat moet minimaal drie maanden van te voren. Toch bij de meeste musea zijn de aanvraagtermijnen zes maanden. Ervaring heeft geleerd dat bij de grote collecties je het beste een jaar van te voren al je licht op moet steken.

Dan worden er conditierapporten gemaakt van het werk dat we graag willen lenen. Soms wordt het werk zelfs nog een keer getaxeerd. Ondertussen moeten wij (zogeheten) facility rapporten aanleveren die iets zeggen over klimaat en temperatuur in het museum, maar ook over daglicht, beveiliging, brandpreventie en CHV (collectie hulpverlening). Als je bedenkt dat dit net zo goed geregeld moet zijn als in het Rijksmuseum, dan kun je je voorstellen dat we daar een stevige klus aan hebben. Je moet zorgen dat het goed in orde is, de grote instellingen vertrouwen de kleintjes niet zo omdat deze meestal onderbemand zijn of onvoldoende geld hebben om de zaakjes goed op orde te houden.

Vervolgens worden tekeningen ingelijst die voor rekening komen van het Huizer Museum. Als het om schilderijen gaat leent men ze vaak niet uit voordat ze gerestaureerd zijn. Als de restauratiekosten voor rekening van ons museum komen, moeten we meestal afhaken.

Daarna moeten er kunsttransporten en verzekeringen geregeld worden. Vaak zijn die kosten zo hoog dat we met één bruikleen ons hele jaarbudget spenderen.

De tentoonstelling over de Huizer Molen is nu in de maak.

Er is niet heel veel kunst gemaakt waar de Huizer Molen op staat. In onze collectie hebben we 10 werken maar die zijn niet allemaal van toonbare kwaliteit. Een discussie op zich overigens.

In de regio hebben natuurlijk meer windmolens gestaan. Sommigen staan er gelukkig nog steeds. Heel ad-hoc hebben we besloten om ook een ‘regionale molengalerij’ toe te voegen aan de (komende) tentoonstelling. Bij voorkeur van schilderijen en tekeningen die niet vaak te zien zijn.

Ondanks dat de bruikleenaanvraag een ad-hoc aanvraag is, en die geen rekening houdt met de normale aanvraagtermijnen, krijgen we wederom positief respons. Onze regionale partners handelen alle bovengenoemde stappen in een rap tempo af. Daarmee is de verwerkingstijd gereduceerd tot een maand, zelfs tijdens deze rare feestdagen.

Dat maakt dat we ook de komende tentoonstellingen mooie schilderijen kunnen tonen!
Bijvoorbeeld een ‘Mauve’ en een ‘Singer’ uit de collectie van het Museum Singer. Maar ook een werk van Leli PJ Gabriel van de Stichting Kunstbezit ’s Gravenland, en een schilderij van Adrianus van Everdingen uit de privécollectie van een bestuurslid van dezelfde stichting. De collectie Hilversum leent ons tekeningen van Ravenswaaij en Pieck en we mogen een schilderij van Vreedenburgh lenen uit de collectie Blaricum.

En dat vult ons met trots. Trots op ons team, trots op het museum, trots op de samenwerking, en trots op onze gunfactor. En daar mag Huizen ook héél trots op zijn!

Samenwerken geeft een enorme berg werk en kost ons handen vol geld. Maar het brengt ons veel. Op deze manier kunnen we mooie verhalen maken. Verhalen waarvan we hopen dat ook de toeristen van de 60 cruiseschepen die aanmeren komend jaar, komen genieten.

Met heel veel dank aan onze regionale partners. Samenwerken loont!

Nu de fusie tussen Laren, Blaricum en Huizen voorlopig van de baan lijkt, zou Kunst en Cultuur de spreekwoordelijke lijm kunnen zijn. Lijm om een positieve grondhouding bij alle inwoners uit alle Gooise dorpen te kunnen bewerkstelligen ten opzichte van samenwerking op andere terreinen. Misschien is kunst dan toch niet zo’n ‘linkse hobby’ als Wiebes ons wil doen geloven.

Nienke de Wit – directeur Huizer Museum

 

Blijf ook op Huizer hoogte

Wil je op de hoogte blijven van alles wat in Huizen gebeurt ? Volg dan de fotografen Inge Jansen, Vincent Snoek en Larisa Landré op het Huizer fotoblog OpHuizerhoogte. Dagelijks zie je hier nieuwe foto’s en lees je de laatste nieuwtjes uit het dorp.
Like ons op onze Facebookpagina en mis niets.

Historische foto Huizer Museum
Archieffoto: Larisa Landré

Voor Jou Uitgezocht

Geen reacties

Laat een reactie achter